Brnenie

Výraz brnenie (armour) sa dá v parkoure prirovnať k tvojej úrovni ochrany/obrany proti zraneniam a fyzickej zdatnosti čeliť tlaku a sile, ktoré pôsobia na tvoje telo pri trénovaní. Myšlienkou je, pozrieť sa na seba ako na bojovníka a dobrý bojovník potrebuje silné brnenie (armour), ak chce vyhrať boj. Samozrejme veľa traceurov netrénuje parkour preto, aby išli do boja, no tréningy sú rovnaké. My potrebujeme byť silní a dokonalí „, oblečení v brnení“, aby sme sa mohli ochrániť/ubrániť.

Tak ako na starom zájdenom rytierovi, aj na našom brnení je veľa častí, pri ktorých je dôležité stráviť dlhší čas zlepšovaním každého kúsku, aby sme boli tak silní, že nezlyháme vtedy, keď to bude dôležité.

Rád premýšľam o tom, aké môžu byť dva typy brnenia/obrany (armouru), vnútorný a vonkajší.

Zhrnutie vnútornej ochrany/obrany (armouru) – Najdôležitejšou časťou bojovníkovho brnenia je jeho helma, ktorá chráni jeho hlavu… tak isto dôležitou časťou nášho brnenia je naša hlava. Naša myseľ je hlavným kľúčom do všetkého v parkoure a pokým si nevybudujeme silnú myseľ, zvyšok našej obrany nebude nikdy tak silný ako by mohol byť. Tak isto sú na tom všetky naše orgány(naše srdce, dýchacie ústrojenstvo atď.) tak ako aj kosti, ktoré potrebujú byť udržiavané s dobrou stravou a postupným tréningom.

Zhrnutie vonkajšej ochrany/obrany (armouru) – Toto pokrýva najväčšiu časť nášho tela; krk, ramená, bicepsy (dvojhlavý sval), tricepsy (trojhlavý sval), lakťové kĺby, zápästia, ruky, prsty, hruď, chrbát, brucho, bedrá, quads (štvorhlavý sval), kolená, členky, hamstringy (achillová šľacha) atď. Ja by som zaradil aj kožu ako časť nášho vonkajšieho brnenia/obrany (armouru). Dôležitou podmienkou je, aby sa naša koža stala odolnou proti poškrábaniu, odieraniu, stvrdnutým častiam a špinou. Stvrdnutie kože na rukách je obzvlášť dôležité, ľudské ruky sa stali jemnými v čase keď sa málo používali v porovnaní s iným cicavcom (napr. opicou).

Budovanie našej obrany

Vnútorná obrana

Myseľ

Silná myseľ je v parkoure dôležitá, pretože poskytuje základ pre zvyšok obrany. Naša schopnosť pohybovať sa, závisí od schopností našej mysle  povedať orgánom čo majú robiť…. a čo môžu spraviť. Prvým problémom je, že veľa ľudí nemá žiadne problémy, každý deň niečo robíme a nepremýšľame o tom čo robíme – jednoducho necháme telo sa hýbať a myseľ začne reťazovú reakciu na uskutočnenie toho (aby sa to stalo – ten pohyb). Ďaľší problém je, keď sa potrebujeme niečo naučiť. Iba časom a tréningom sa myseľ učí čoho je telo schopné a cvičením umožní telu hýbať sa bez prekážky, pochybností  a trápenia. My v podstate začíname našu parkourovú cestu ako pes uviazaný na reťazi – časom sa majiteľ (náš mozog) učí dôverovať psovi (nášmu telu), a dáva mu viac a viac voľnosti na reťazi. Toto je môj názor na náš posledný cieľ – s rešpektom zlepšovať myseľ pre odviazanie našich tiel a umožnenie im slobodne túlať sa kdekoľvek budú chcieť bez nepotrebného zasahovanie mysle (Len nezabúdajte nosiť tašku na hovienka (kakanie) lebo môžete dostať pokutu!)

Orgány a Dýchací systém

Bez plnej funkcie a schopnosti vnútornej obrany bude naša vonkajšia obrana vždy slabá. Pre udržovanie zdravého srdca a silného vnútorného systému potrebujeme rovnomernú stravu a nie nadmernú, výstrednú. Nie je vhodné spraviť si jedlo, ktoré neskôr ovplyvní tvoje schopnosti na stene alebo tvoj tréningový plán. Najlepší traceuri narábajú so svojimi telami ako atléti (športovci) – s rešpektom zásobujú telo potrebnými látkami a tak udržujú funkciu na vrcholovom výkone.

Kosti

Ak budú kosti dostávať správnu stravu, zostanú silné. Je dobré vedieť, že vápnik je na začiatok vynikajúci zdroj ako udržať naše kosti silné . Ten sa nachádza v mlieku a ostatných mliečnych výrobkoch. Skús piť mlieko každý deň a udržovať tvoje kosti silné a zdravé. Ďaľšou dôležitou cestou ako udržať kosti silné a zvýšiť ich pevnosť je postupné zvyšovanie požiadaviek. Začať s malými a ľahkými skokmi a časom veľmi pomaly zvyšovať úroveň skokov (výšku, vzdialenosť) a tak si kosti časom zvyknú na tlmenie dopadov a rozdelenie tlaku. Silné kosti sú dôležité pre traceura, kto rozumie rozdielu medzi zlomenou kosťou a podliatou kosťou, sme závislí na silných kostiach.

Vonkajšia obrana

Svaly

Svaly nám umožňujú pohybovať sa elegantne, rýchlo a energeticky. Ich udržiavanie a rozvoj je potrebný pre zvyšovanie úrovne v parkoure.Príroda nám vybrala našu činnosť ktorou je pohyb, musíme používať všetky svaly na našom tele, pretože potrebujeme vypracovať každý sval na veľmi vysokú úroveň. Vďaka jednoduchému praktikovaniu parkouru a prekonávaniu rôznych prekážok trénujeme potrebné svaly ale pre traucera to nestačí, vytýči si hranice a postupne ich prekonáva, taktiež veľa času musí stráviť aj pri fyzickom rozvíjaní svalov. Každodenný kondičný a fyzický tréning by mal byť súčasťou traceurovho života pre zlepšovanie fyzickej kondície, potom sa technická stránka bude rozvíjať oveľa rýchlejšie. Starostlivosť by nemala byť len počas tréningu, dostatočný odpočinok (48 hodín) môže byť dôležitý pre uzdravenie svalov po intenzívnom tréningu. Naučiť sa udržať rovnováhu medzi tvrdým tréningom a dobrým odpočinkom je niečo čo zaberie veľa času a praktikovania ale nájdenie tejto rovnováhy je dôležité.

Kĺby

Naše kĺby sú odlišnou časťou našej ochrany/obrany a sú rovnako, ak nie aj viac dôležité ako odpočinok. Hlavné kĺby, ktoré si musíme udržovať a trénovať sú: lakte, zápästia, bedrá, kolená a členky. Musíme dávať obrovské požiadavky na všetky kĺby a správne ich udržovať, pretože musia byť silné. Tajomstvo silných kĺbov  je znova v dobrej strave, postupnom zvyšovaní nárokov a v čase strávenom zvyšovaním rozsahu pohybu. Doplňovaním rybieho tuku, glukosamínu, sulfátov a vitamínov rôznymi tabletami je tiež dobrý spôsob, ako si udržať kĺby v dobrej forme, obzvlášť pre neskorší život.

Koža

Jednoduchou pravdou je, že parkour je ťažká disciplína, obzvlášť pre ruky. Počas prvých mesiacov tréningu je veľmi pravdepodobné, že na tvojich rukách sa bude koža olupovať, praskať a krvácať. To je normálne a môžme z toho obviňovať našich predchodcov. Dôvodom je život človeka, ktorý sa zmenil počas niekoľko minulých tisícok rokov, typický človek už dlho nepotrebuje liezť po stromoch, vrhať kopije a stavať si úkryt, a preto sa naše ruky časom stali jemnými. Parkour je moment, ktorý opäť prebudí a šokuje ruky tým ako boli kedysi používané. Ak sa pozrieme na ruky primátov, uvidíme aké ich majú prispôsobené a upravené pre húpanie na stromoch a pripravené pre najtvrdšiu prácu,, akú opice majú. Naše ruky sú v porovnaní s ich rukami slabé, nepevné, ak uvažujeme, tak jemné a mäkké ruky sú pre chlapcov a dievčatá prirodzené v dnešnej spoločnosti. Žiaľ, ak chcem cvičiť parkour tak potom si musím zvoliť cestu kolektívom, ktorý problémy prijíma a obvykle s nimi bojuje. Najlepšia cesta ako posilniť ruky, je liezť na stromy a húpať sa na vetvách, cvičiť používanie rúk na prekážkach… a chodiť po štyroch na zemi. Chce to nejaký čas, ale napokon ruky zosilnejú, koža stvrdne a môžeme ich používať na našej ceste, budeme  vedieť kedy sú pripravené, keď sa bude koža olupovať pri dlhšom húpaní na stromoch tak zanedlho nás začne bolieť a vznikne nám rana, mozoľnaté ruky.

© Chris „Blane“ Rowat

Autor článku: Chris „Blane“ Rowat
Tento článok je preložený alebo skopírovaný z originálu so súhlasom autora z:
http://www.teamtraceur.com/goodies/blane_armour.html