Ďaľší krok

Všetci sme cítili strach pred novým skokom, ktorý zahlcuje našu myseľ a väčšina z nás sa ocitla v situácii, kedy sme prekonali strach aspoň raz v našej parkourovej ceste. Ak ešte nie, tak tento článok je pre teba a ak áno tak dúfam, že tento článok ti pomôže v lepšom prekonaní strachu.

Tento článok hovorí o strachu – čo to je, prečo je dobrý a prečo je zlý a napokon ako postupovať cez prekážky, ktoré nám hádže strach pod nohy.

Začnime s príchodom na nové miesto. Keď prídeš, prezeráš si prostredie, pravdepodobne pozeráš na spoločné črty medzi novým miestom a miestom, na ktorom si už trénoval predtým. To je prirodzené, ale často to obmedzuje tvoj postup. A priznám sa, že to tak robím aj ja. Keď niekde prídem tak si pomyslím: „Je tu naokolo nejaký pekný precision jump?“ Kým by som mal myslieť ako môžem využiť túto oblasť na zlepšenie sa v parkoure.

Každý nový spot ti ponúka mnoho možností na rozvíjanie sa po mentálnej a psychickej stránke. Môže ti to dať viac ako len nový precision.

Keď stojíš na okraji a zhodnocuješ medzeru, výšku, dĺžku. Zvažuješ možný pád a ďalšie nespočetné veci. Postupne sa tvoje telo začína pripravovať na potenciálny pád… to sú obe dobré veci ale v rovnakom čase môžu byť zlé.
Je to skvelé, pretože ti pumpuje cez telo adrenalín, ktorý zostruje tvoje vnímanie a pripravuje telo na náročný pohyb alebo sériu pohybov…

Ale môže to byť zlé, pretože všetky tie hormonálne a emocionálne zmeny ťa ľahko dostanú do paniky, alebo ťa vyvedú z rovnováhy. Ak sa zastavíš pred touto novou výzvou, tak je to kvôli tomu, že tvoj mozog nie je schopný pochopiť skok v celistvosti.
Nebuď mrzutý, keď sa to stane. Nezlyhal si. Neznamená to, že to nemôžeš spraviť, znamená to, že ešte nie si na to pripravený. Pre každý nový pohyb sú tu dve strany – psychické a mentálne, ktoré sú potrebné k splneniu tohto pohybu. Kľúč k prekonaniu novej prekážky je spojením týchto dvoch elementov..

Na tomto stupni je potrebné, aby si zostal sústredený pred skokom a aby si nebol zmätený. Neboj sa slušne požiadať tvojich kamarátov a ľudí, ktorí trénujú s tebou aby boli na moment tichšie kým sa skoncentruješ. Oni to pochopia.

Je dôležité vedieť, že ty trénuješ za seba. Nepociťuj na seba nátlak. Nehrň sa do skoku príliš rýchlo, pretože sa môžeš zraniť. Zranenie ťa brzdí oveľa viac ako keby tento skok nespravíš. Bude tu stále pre teba a ty sa môžeš vrátiť zajtra. Stabilný postup je viac užitočný ako hnanie sa do všetkých tých skokov, ktoré tvoji kamaráti robia.

Máš svoj čas. Zapamätaj si, že každý je v parkoure na svojej vlastnej ceste. Každý má iný level a tvojou jedinou vecou by malo byť zlepšovanie sa krok po kroku.

Je viacero možností ako môžeš prekonať prirodzenú obavu pred novým skokom. Tu sú postupy, ktoré mi pomáhajú a ja ich môžem iba odporúčiť:
1. Choď von a cvič na jednoduchých pohyboch. Na jednoduchých prekážkach, ktoré sú menšie, menšie od zeme alebo s inými priaznivými podmienkami, než tá, na ktorú sa pripravuješ.

Čas, ktorý stráviš precvičovaním toho istého pohybu v bezpečnejšom prostredí, naučí tvoje telo veciam potrebných na ďalšie výzvy.

2. Pozoruj túto výzvu pod rôznymi uhlami. Predstavuj si, ako robíš tento pohyb a všetky detaily pri ňom z behu alebo zo státia, cez pristátie, po zastavenie. Skús si predstaviť každý detail a sústreď sa na každý zlomok sekundy, ktorý cítiš.

Vedci potvrdili, že predstava je veľmi užitočná metóda na zlepšenie tvojich schopností. Môžeš dokonca posilniť svalové vlákna len predstavou pohybu a vytvorením svalovej pamäte, ktorá ti pomôže keď príde čas na tento pohyb.

3. Skús sa postaviť ku prekážke so sviežou mysľou. Čím dlhšie stojíš pred výzvou, tým viac času stráviš zapĺňaním mysle. Po všetkých prípravách, ak si sa rozhodol, že ideš tento skok spraviť, nadýchni sa, zatvor oči a postav sa k prekážke so sviežim postojom.

Ja preferujem viacej státie preč od prekážky. Dám si nejakú pauzu a psychicky sa pripravím. Potom sa vrátim a ihneď to spravím – radšej ako stáť na rohu dlhý čas. Akokoľvek, to je len metóda, ktorá je pre mňa najlepšia. Experimentuj s odlišnými psychickými technikami na prekonanie tvojho strachu a ty možno zistíš, že státie na okraji pred skokom je pre teba najlepšie.

Väčšinou musíš nájsť techniky a metódy, ktoré fungujú pre teba a ktoré ti pomôžu prekonať prekážku. Všetci sa líšime, tak stráv nejaký čas hľadaním kto si a to ti možno pomôže v takýchto situáciach.

Dobrou vecou je dôvera v postup. Keď si zvykneš na prekonávanie prekážok, tvojich hraníc a strachu bude to omnoho ľahšie. Budeš sa spoliehať na svoju novú schopnosť posúdenia prostredia a možností, ktoré môžeš robiť. Spoliehaj sa na ňu a buď opatrný, nezradí ťa.

Zostaň v bezpečí, zabávaj sa a pamätaj si: Strach je iba šesť-písmenkové obmedzenie v tvojej mysli.

© Chris „Blane“ Rowat

Autor článku: Chris „Blane“ Rowat
Tento článok je preložený alebo skopírovaný z originálu so súhlasom autora z:
http://www.teamtraceur.com/goodies/blane_fear_1.html