Periodický tréning

Podľa môjho názoru, každá osoba ktorá robí parkour by mala stráviť približne polovicu tréningu posilňovaním svojho tela. Dávam rovnakú dôležitosť silovému a technickému tréningu. Verím, že traceur nájde rovnováhu v týchto dvoch aspektoch, ktoré ináč obmedzujú jeho potenciál. Ak si dosiaľ nezačal alebo neplánoval silový tréning potom ti odporúčam začať čo najskôr a určite sa zlepšíš.

Ak si už strávil veľa času týždenne skúšaním byť silnejší a zlepšiť svoju technickú stránku, ale považuješ svoj postup za pomalý, tak potom je tento článok pre teba.

Pred šiestimi mesiacmi, niečo pred mojím tretím rokom trénovania parkouru sa môj vývoj v PK zastavil a nepostupoval som ďalej. Nemohol som zvýšiť svoj level. Mnoho ľudí sa naokolo učilo nové veci rýchlejšie. Zlepšovali sa. Hoci som vždy zahŕňal kondičný a posilňovací tréning v týždni, rozhodol som sa, že je čas reálne sa sústrediť na rozvíjanie svojho tela.

Tak som sa rozhodol nezlepšovať v technických veciach a ďalej sa radšej venovať každý týždeň udržiavaním môjho aktuálneho stavu drilovaním základov. Hlavne som sa venoval (75 – 80% počas celého tréningu) sile. Bolo ťažké vidieť ľudí ktorí postupujú technicky ale ja som to vydržal. Bol som spokojný, že moja sila rástla a rástla…. konečne som cítil, že pocit zo zlepšovania je spať, ale v inej forme.

To pokračovalo po nejaký čas kým chalani z mojej oblasti preukázali zvýšený záujem o silový tréning. Postupne sa zrodila „Pekelná noc“.

Tak 28. septembra 2006 v studenej a mokrej noci som sa vybral so skupinou horlivých traceurov do neustáleho 4 hodinového tréningu, ktorý sa rýchlo stal známi ako Pekelná noc. Cieľ bol ten aby sme posunuli telo, myseľ k ich limitom a pracovali na sebe a hlavne na vrchnej časti tela. Bol to obrovský úspech a my sme si uvedomili, že nie sme tak silní ako sme predpokladali. Každý štvrtok sme sa stretli nedbajúc na počasie a robili túto nočnú aktivitu ťažšiu ako minule s viacej opakovaniami, s väčšími výzvami a dlhšími trasami.

Pravý dôkaz že to fungovalo bol ten, že som hľadal viac a viac náročných výziev na mojich ostatných silových tréningoch. Dokončil som môj najťažší tréning týždňa bez zapotenia a ja som vedel, že to je vďaka Pekelnej noci. Po 14 týždňoch v tomto tréningom som bol vážne šťastný s mojou silou. Chcel som sa vrátiť k technickej stránke aby som videl ako som sa cítil. Môžem to popísať ako osviežujúci zážitok. Rýchlo som sa dostal k mojim technickým dovednostiam a zrazu sa ten nový svet predo mnou otvoril s plnými možnosťami a potenciálom. Bol som silnejší, rýchlejší, ohybnejší a cítil som sa menej limitovaný čo môžem spraviť a ako sa môžem pohybovať a kontrolovať svoje telo….

Podstata bola v tom, že som sa naučil veľa o mojom tele a ceste ako ho trénovať. Nehovorím, že to je pre všetkých, keďže každý reagujeme na odlišný tréning inak. Ak nájdeš seba v slepej uličke prehodnoť túto metódu tréningu a vyskúšaj ju…

Ak súhlasíš že silový a kondičný tréning  je tak dôležitý ako technický potom pripúšťaš, že by si mal časovo rovnako stráviť oba tréningy. Môj momentálny tréning je viac ako striedať denný plán. Poskytuje to viac času pre každého na zlepšovanie sa.

Ako sa ti pozdáva trojmesačný silový tréning a následne trojmesačný technický tréning?

To je šesť mesiacov silového a šesť mesiacov technického tréningu za rok. Držíme sa pravidla 50/50. Strávime viacej času sústreďovaním sa na každú časť. Počas každého obdobia by si si mal všímať viac svoje zlepšenie. Dovoľuje ti to plánovať si na ktorú časť sa budeš sústrediť dopredu….

V tomto momente verím, že moja silová úroveň je lepšia ako moja technická. Viem, že s mojou momentálnou silou som schopný robiť viac vecí, ktoré som predtým nemohol. Takže počas troch mesiacoch v technickom tréningu mám úžitok z tejto situácie. Než to po troch mesiacoch skončím, idem si udržať technický level kým budem zlepšovať svoju silu znovu.

Takže rok trénovania sa skladá z:
Trojmesačný silový tréning s udržaním si technickej úrovne
Nasleduje:
Trojmesačný technický tréning s udržaním si silovej úrovne
Nasleduje:
Trojmesačný silový tréning s udržaním si technickej úrovne
Nasleduje:
Trojmesačný technický tréning s udržaním si silovej úrovne

Kamarát mi povedal, že myšlienka tréningov rozdelených na obdobia je uznávaná tréningová metóda používaná v rôznych športoch… takže som si od neho požičal knihu o lezení a objavil som „dlhodobý tréning“. Bolo to takmer identické ako môj plán s ktorým som prišiel. Zdôrazňovala tréning po dobu 4 až 12 týždňov na príslušnom mieste. Ohlasy boli pozitívne. Zdá sa, že každý kto to vyskúšal súhlasí, že má viac času na jeho slabé miesta.

Po ďalšom bádaní som zistil, že dlhodobý tréning je typicky definovaný ako obdobie zložené zo 6 až 12 mesiacov. Tento dlhodobý tréning sa skladá z 3 až 4 mesiacov a následných 1 až 4 tyždnoch.

Takže môj osobný ciel je mať dlhodobý tréning obsahujúci 12 mesiacov rozdelených na štyri časti, každá čast po tri mesiace.

Pretože naša technická spôsobilosť je závislá od našej fyzickej formy, odporúčam začať tento program silovou časťou. Neskôr keď začneš technický tréning dostaneš skvelé výsledky.

Niektorý z vás môžu mať námietky že bez rozvíjania sa po technickej stránke, žiadna sila nedá schopnosť posúdenia čo môžeš a čo nemôžeš spraviť. To ma napadlo tiež ale nedávno som objavil zaujímavú schopnosť, ktorá bola pre mňa nová…

V dobe môjho kondičného tréningu som neskúšal zväčšovať ďialku svojho skoku. Zdržal som sa skokov ktoré vyžadovali veľkú námahu – robil som veľa na nohy a lýtka. Keď som bol spokojný s mojim silovým zlepšením, šiel som spať k technickému tréningu. Pamätal som si koľko som mohol skočiť. Prekvapilo ma, že keď som trénoval na mojom starom mieste na ktorom som skúšal rôzne veci predtým, pozeral som sa na skok ktorý bol vždy z môjho dosahu. Vedel som, že ho môžem spraviť. Ja som to neskúšal na krajoch múru, môj mozog vedel že moje nohy sa stali silnejšími. Bolo to veľmi zaujímave pretože som si predtým očami predstavoval čo môžem a čo nemôžem spraviť. Zdá sa že v mozgu je viacero procesov na rozpoznanie aké je telo silné.

© Chris „Blane“ Rowat

Autor článku: Chris „Blane“ Rowat
Tento článok je preložený alebo skopírovaný z originálu so súhlasom autora z:
http://www.teamtraceur.com/goodies/blane_periodised.html