Tvorba ticha

Naozaj, ako často ste vlastne počúvali samých seba? Je pravda, že oproti stálemu zvukovému pozadiu v mestskej spoločnosti, to môže byť niekedy ťažké zvládnuť. Hluk, jasné svetlá, ruch mesta – tieto veci sú znaky nášho moderného života, a to natoľko, že sme ľahko schopní zabudnúť na pôžitok z ticha v prírode.

Ticho vo väčšine prípadov preukazuje účinnosť. Pokiaľ pohyb produkuje menej zvuku, ako keď sa dotknete rukou zeme, potom tým preukazujete naozaj majstrovské ovládanie svalov a svojho tela. Ak chcete vedieť, na akej úrovni je vaša koordinácia, pohyblivosť a rovnováha, musíte viacej počúvať ako sa pozerať. Čím menej počujete, tým je vyššia vaša úroveň zručností.

Scott Sonnon, majster športu a tréner národnej americkej reprezentácie

 

Ako často ste prestali jednoducho počúvať svet okolo vás?

Všeobecne máme tendenciu viesť skôr nesúhlasné (*s ničím nesúhlasiť) životy, to zobrazuje našu ťažkopádnosť a našu hlučnosť, keď prechádzame každodennými problémami a úlohami. Ľudia vždy kričali, aby boli vypočutí, výstrely názorov ako z automatických zbraní, trieskanie dverami a dupanie nôh, ako urážlivé deti dožadujúce sa pozornosti od dospelých v izbe. Stále len hluk.

A čo je to hluk ? Prerušenie nekonečného toku ticha ? Ticho je základ. Ticho je stavebný kameň. Ticho je beztvarosť z ktorej vzrastá tvar. Je to práve ticho, po ktorom túžime. Nie je to len pasívne utíšenie, ktoré pochádza z ničnerobenia, ale silné a aktívne ticho, ktorá vedie k skutočnému osvojeniu si umenia.

Prečo byť tichý?

Je dôležité pochopiť, že nie správne byť ticho za každú cenu: má to účel. Účelom je zlepšiť a zdokonaliť vašu kontrolu nad vašimi fyzickými schopnosťami. Pohybovať sa ticho znamená pohybovať sa s absolútnou presnosťou, rovnako a s konštantným uvedomovaním si tela. Musíte si zvoliť ako veľa hluku budú vaše chodidlá a pohyby vykonávať, nenechávať to len na čistú náhodu. Dobrým príkladom je pozorovať mačku pohybujúcu sa okolo domu – každý jej krok je presný a zmeraný jej pristátia a doskoky sú kontrolované a vyhýba sa všetkým zbytočným zvukom. Mačky sa pohybujú s dokonalou kontrolou.

No chcete sa hýbať, akúkoľvek cestu si vyberiete, tichosť ako pri krádeži, musí byť základnou súčasťou vašej praxe v parkoure. Každý aspekt tejto hry bude pre vás výhodou, keď pri nej budete schopný vydať menej hluku, ticho … nepozorovane. A tak keď trénujete, počúvajte vlastné pohyby.

A hlasný dopad je ťažký dopad. Premýšľajte o tom: čím mäkší náraz, tým menej zvuku vytvára. Tresni niekoho s vankúšom a potom kúskom ocele a budete mať predstavu. Ak chcete, aby ste boli schopní vykonávať parkour až do zrelého veku, je potrebné, aby ste sa minimalizovali vplyvy na telo a kĺby. Ak dopadáte ticho, môžete si byť celkom istí, že vplyv je zanedbateľný.

Ako so všetkým, je kľúč k začiatku malý. Skúste zoskočiť z lavičky, alebo zo stola, ale ticho. Toto je prípad, keď technika a zdokonaľovanie pomôže: dopadnite na špičky nôh najskôr, to absorbuje energiu pomocou svalov nôh, počas toho, ako sa prikrčíte do mierneho drepu. Ruky dajte pred seba a trochu nadol pre extra istotu, že udržíte rovnováhu. Robte to kým nebudete schopní dopadnúť bez hluku, ako mačka, prichystaná sa opäť okamžite pohybovať – potom naspäť na prekážku (do výšky). Potom to skúste s precise jump-om a potom s precise jump-om na tyčkách.

A toto nie je čisto len o dopadoch, ktoré môžeme zahrnúť do princípov tichosti. Počúvajte svoje kroky keď chodíte, alebo beháte: vrážajú vaše nohy do zeme ako vrecia cementu každým krokom a sú ploché a ťažké? Ak áno, je čas sa vrátiť k základom a naučiť sa správne chodiť kamaráti: päta -na -špičky -a na- prsty. Zohnúť členok. Energia by mala byť nasmerované dopredu, nie hore a dole: vždy treba myslieť na účinnosť. Snažte sa udržať hlavu v rovnakej výške pri chôdzi aj pri behu. Buďte prirodzene vystretí, nie byť sklopený dopredu, alebo späť naklonený. Svalom nechajte oddych. Buďte nenápadní, ako mačka na love. Plyňte (tečte), aj keď chodíte!. V tomto je ukryté majstrovské sebaovládanie.

Máte problém byť tichí ? Presvedčte vaše svaly …

Všetky pohyby zahŕňa „dohoda“ mnohých svalov. Jednoducho povedané, čím viac svalov môžete zapojiť na nejaký pohyb, tým väčšiu silu a kontrolu, bude tento pohyb mať. Izolácia je neefektívna. Naučte sa rozmýšľať o tele ako o nerozdelenom celku, lebo práve preto je to, čo je.

Naše svaly sú symetrické a rovnako sa dopĺňajú: Napnite pravý biceps a až 20% pnutia sa bude odzrkadľovať v ľavom bicepse. Zlepšite priľnavosť jednej ruky zvieraním druhej ruky v rovnakej dobe. Uvidíte, že svaly na tele sú navzájom prepojené na mnohých úrovniach, a žiadny z nich nepracuje samostatne. Pochopenie tohto vám môže pomôcť výrazne zlepšiť vašu ekonomiku úsilia v akomkoľvek pohybe. Toto nám prinesie kontrolu nad sebou a to zase prinesie tichosť.

Pozrite sa na slušný úder boxera: nie sú to len ruky, ale dokonca ani nie ramená, čo dodávajú úderu dynamickú rýchlosť a silu. Ale celý rad svalov, počnúc od nôh a dolných časti nôh, cez boky a trup a potom až nakoniec sa zapájajú ramená a paže. Toto je známe ako svalový nábor (muscle recruitment), a toto platí plošne pre všetky športové a fyzickej aktivity, a nemenej pre parkour.

A napríklad zlé pristátie, je také, keď všetok náraz ide iba na kolená a na dolné časti nôh. Svaly nie sú volané v plnom rozsahu do akcie, ťažký náraz má za následok šok v chrbtici a to má negatívny vplyv na celú kostrovú štruktúru. A ešte to bude aj poriadne počuť.

Dobré pristátie však rozptýli vplyv nárazu na celé telo a všetky svaly budú pracovať, a budú sa navzájom podporovať, rovnako ako rebrá špirálovitej pružiny. Takéto pristátie bude mäkké, pôvabné a kontrolované. A hlavne, bude tiché.

„Ako tichosť funguje“

Jedna z najlepších metód pre rozvoj vašej tichosti, a teda aj vašej svalovej kontroly, je prax, čo je známe ako oddaný tichý výbeh.

Jedná sa skutočne o neprerušovaný pohyb, cez akýkoľvek terén, často v noci, pričom cieľom je jednoducho pohybovať sa ticho a efektívne, najviac ako je to len možné. Rýchlosť tu nie je dôležitá, ani estetika obzvlášť. Stačí sa pohybovať, komunikovať (*vzájomne pôsobiť s prostredím) s čímkoľvek čo príde do cesty, ale vždy len ticho. Ak trénujete s ostatnými, sledujte si navzájom hlukové hladiny, zistite, či môžete počuť kamaráta vpredu a vzadu – a keď je niekto príliš hlasný, dajte mu o tom vedieť jednoduchým a jednoznačným ‘ticho’.

Poňatie „tichého výbehu“  nie je o „snorení“, ale o tom, aby ste nepútali pozornosť. Cieľom je presunúť sa plynule a v harmónii so svojím prostredím, tak, že ľudia vás jednoducho nebudú vnímať, že ste tu nie ste preto, aby ste generovali akékoľvek podnety, ktoré by mohli dráždiť ich zmysli. To je skvelý spôsob, ako trénovať svoje telo, rovnako ako vaše bezprostredné priestorové povedomie, a je to veľká zábava. Skúste to: ale skúste to ticho.

Umenie robiť ticho

Nezáleží na tom, aké hlasné je vaše každodenné prostredie, všetci majú možnosť vytvoriť si vlastné tiché miesto v ňom. Nielen to, že sa pohybujete v tichosti vám umožní majstrovsky ovládať svoje vlastné pohyby, ale tiež sa výrazne zlepšuje schopnosť pozorovať svet okolo nás, rovnako ako si môžete vypočuť druhých len vtedy, ak vy nerozprávate. To vylepšené pozorovanie nám pomáha nájsť harmóniu s naším okolím, ktoré nám na oplátku pomáha pohybovať sa s ľahkosťou a pôvabom.

A výhody ticha siahajú za hranice fyzického poznania. Nájdete pokrok cez tréningy tichosti, nekonečné diskurzy vo vašej mysli začnú klesať do pozadia, čo umožňuje čistú koncentráciu a zameranie sa na to čo príde. Zistíte, že ste sa stali voľní bez akéhokoľvek vyrušovania, vnútorného alebo vonkajšieho. Voľný pre pohyb.

Nechajte ostatných vytvárať hluk, my sa naučme vytvárať ticho

© Parkour Generations Ltd.

Napísal Dan Edwardes

Autor článku: Parkour Generations Ltd.
Tento článok je preložený alebo skopírovaný z originálu so súhlasom autora z:
http://www.parkourgeneration.com/articles.php?id_cat=1&idart=24