Výlez

Jeden z najdôležitejších a najpoužívanejších pohybov, ktoré netreba podceniť a stále trénovať. Treba si zvyknúť dostať sa ponad stenu buď z rozbehu, z visu na vystretých rukách, alebo z cat leapu. Správne použitá technika výlezu ti dovolí rýchlo a jednoducho sa dostať na a ponad stenu.

Metóda

Väčšina ľudí bude asi na naučenie potrebovať stenu, na ktorej môžete použiť zachytenie prstami (prvý obrázok). Toto ti pomôže lepšie zistiť ako správne pri výleze používať nohy.

cu11

Keď už visíš na rukách, daj si nohy na stenu, jedno chodidlo o kúsok vyššie ako druhé.
Teraz použi nohy na začatie pohybu. Je to bežná chyba, že ľudia robia výlez len čisto z rúk. To je chyba! Väčšina sily pochádza z nôh. (Môžeš urobiť výlez aj čisto zo sily rúk, ale to už je pokročilejšia metóda.)

cu12

Pevne sa drž a silno zatlač nohami do steny. Bežná chyba je, že ľudia netlačia kolmo do steny ale smerom dole. Výsledok je, že sa im šmyknú nohy a výlez je neúspešný.

Pretože ruky držia telo, budeš po zatlačení nohami vykonávať pohyb po kružnici – najprv preč od steny, ale potom sa vrátiš bližšie k nej až nad ňu. Toto ti pomôže použiť najsilnejšie svaly (tvoje nohy), na väčšinu pohybu hore, predtým než budeš nútený zapojiť aj ruky.

cu13

Keď už budeš mať vystreté nohy, potrebuješ sa vytiahnuť ponad stenu silou z ramien a rúk. Zohnutie rúk závisí od tvojej sily a technickej schopnosti vytiahnuť sa.

Hlavu a hrudník sa snaž dostať cez stenu, nesnaž sa ich držať preč od steny.

Rob to explozívne, dynamicky, nesnaž sa vytiahnuť sa pomaly. Ak máš nedostatok sily a kontroly tela, na stene sa ti šmykne.

Táto časť pohybu môže byť pre väčšinu ľudí najťažšia. Prechod medzi používaním nôh a začatím používania rúk na dokončenie pohybu.

Ak máš nedostatok koordinácie alebo sily na dokončenie pohybu, trénuj ho opačne (z hora na stene do spustenia na ruky). Vykonávaním opačného pohybu tak isto ZÍSKAŠ dosť sily na urobenie správneho výlezu.
Snaž sa vracať do zavesenej polohy tak, aby sa ti nohy nezošmykli nižšie o viac ako pár cm. Ak sa ti nohy šmyknú nižšie, bude sa ti to robiť ťažšie, a tak isto bude ťažší aj samotný výlez. Robením týchto cvikov si vybuduješ silu a koordináciu. Pomáhajú telu pochopiť tento pohyb a sú preň podstatné.
Aj keď tento pohyb potrebuje značnú silu na jeho vykonanie, nemusíš byť extra svalnatý/-tá muž/žena, aby si to zvládol/-la.

Postup

Po zvládnutí sa presuň na steny, ktoré nemajú uchytenie na prsty (ako na prvom obrázku). Skúšaj to na stenách s rôznym povrchom: drsný, šmykľavý atď. Začni menej a menej používať nohy, dokým nedokážeš spraviť výlez len čisto zo sily rúk.

Zdokonalený výlez

Po tom ako si zvládol výlezy na stenách s uchytením aj prstami, sa budeš potrebovať naučiť ich robiť aj na stenách, na ktorých nie je možné držať sa aj prstami, len dlaňou na vrchu steny.

Technika je dosť podobná, ale vyskytuje sa tu zopár variácií, ktoré by ti mali pomôcť. Bohužiaľ, táto technika vyžaduje značnú silu v prstoch. Budeš to musieť natrénovať visením na stenách, v cat leape a podobne.

cu21

Keď už visíš na rukách, daj si nohy na stenu, jedno chodidlo o kúsok vyššie ako druhé.

Uisti sa, že visíš na plne vystretých rukách.

Veľa ľudí začína už s pokrčenými rukami. Toto ti výlez robí ešte ťažším, pretože sa nemôžeš poriadne odraziť nohami a ani zatiahnuť rukami.

Teraz použi nohy na začatie pohybu. Je to bežná chyba, že ľudia robia výlez len čisto z rúk. To je chyba! Väčšina sily pochádza z nôh. (Môžeš urobiť výlez aj čisto zo sily rúk, ale to už je pokročilejšia metóda.)

cu23

Pevne sa drž a silno zatlač nohami do steny. Bežná chyba je, že ľudia netlačia kolmo do steny ale smerom dole. Výsledok je, že sa im šmyknú nohy a climb up je neúspešný.

Rob to explozívne, dynamicky, nesnaž sa vytiahnuť sa pomaly. Ak máš nedostatok sily a kontroly tela, na stene sa ti šmykne.

Keď dosiahneš určitý bod, budeš musieť preložiť ruky, aby si mohol dokončiť výlez.

Najbežnejšia metóda je pri dosiahnutí toho bodu (obrázok) nadhodiť ruky a posunúť ich dopredu

Dávaj pozor, aby si pri dosiahnutí tohto bodu pohyboval hlavou a hruďou ponad stenu za ňu. Nedokážeš to urobiť, ak budeš držať túto vrchnú časť tela preč od prekážky.

cu24

Ak máš nedostatok koordinácie alebo sily na dokončenie pohybu, trénuj ho opačne (z hora na stene do spustenia na ruky). Vykonávaním opačného pohybu tak isto ZÍSKAŠ dosť sily na urobenie správneho výlezu.

Začni v pozícií, ktorá je na obrázku úplne vpravo a spusti sa dole do pozície cat leapu. Dávaj pozor aby sa ti pri spúšťaní  nezošmykli chodidlá viac ako pár centimetrov dole. Ak sa ti chodidlá šmýkajú príliš dole, bude sa ti len ťažko vylepšovať výlez. Robením týchto cvikov si vybuduješ silu a koordináciu. Pomáhajú telu pochopiť tento pohyb potrebný na vylezenie.

Snaž sa nepoužívať lakte opreté o stenu na pomáhanie si, pretože je to zlý zvyk a môže viesť k ich poškodeniu.

Postup

Po zvládnutí sa presuň na steny, ktoré nemajú uchytenie na prsty (ako na prvom obrázku). Skúšaj to na stenách s rôznym povrchom: drsný, šmykľavý atď. Začni menej a menej používať nohy, dokým nedokážeš spraviť výlez len čisto zo sily rúk.

© Parkourpedia

Autor článku: Parkourpedia
Tento článok je preložený alebo skopírovaný z originálu so súhlasom autora z:
http://parkourpedia.com/technique/climbup-progression-1